Tuesday, September 12, 2006

Listerine

Vem eller vilka är dina personliga hjältar?
Hjältar är svårt. Det finns folk jag beundrar av olika orsaker, men hjältedyrkan känns så okritiskt. Jag kan inte på rak arm nämna någon.

Om du fick byta kropp med någon för en dag, vem skulle det vara?

Det där med byta känns lite oskoj. Finge jag lite ensidigt låna någons kropp för en dag så kör i vind, men jag vill inte att någon annan skall hålla på att äta eller dricka en massa saker som jag kanske inte alls gillar, klä mig i storrutig hästhandlarkostym, spela bingolotto med mig, använda mig till att springa marathon eller något annat hemskt och lämna tillbaks mig i bedrövligt skick eller rentav tafsa på Fru.

Vilket är ditt favoritcitat?
”Women should be obscene and not heard.”
Groucho Marx
Frågar du mig imorgon kan det vara ett annat.

Vem/vilka skulle du helst välja som:

1. Ditt nästa one night stand?
Har all life stand med Fru.

2. Din nästa fikapartner?
Skulle gärna fika med vissa Göteborgsvänner som är saknade. Eller för den delen gamle P som just flyttat tillbaka till Sverige från Schweiz.

3. Ditt nästa mordoffer?
Mitt första mordoffer skulle det isf bli, och det skulle väl få bli Bush. Vet ingen annan som det vore värt att ta livet av.

4. Din äkta make/maka/både och?
Fru är allt jag behöver och önskar; rolig, smart, fin och omtänksam. Woof!

Låt oss leka med tanken att allt är möjligt! Hur skulle du förändra ditt liv?
Oooooh, införandet av ngn sorts syndikalistisk samhällsstruktur med ett mer rättvist fördelande av tillgångarna och ett slut på krigsindustrin.
Och när jag ändå önskar vill jag ha en ponny.

Om du fick göra en film med obegränsad budget, vad skulle den handla om?
Får nog härma Heavenlyaction här och säga SF. Eller kanske satsa på en filmatisering med riktiga skådisar och massor av CGI-effekter av någon av de bättre Discworldböckerna: Eller rentav – det vore en riktig utmaning – av Iain Banks ”Walking on glass”.

Vilka skulle spela huvudrollerna?
För Discworld tänker jag mig bla. Alan Rickman som The Patrician, Clint Eastwood som Commander Vimes, Tony Robinson (Baldrik ni vet) som Nobby Nobbs, Miriam Margoyles som Lady Sybil och Maggie Smith som Granny Weatherwax.

Vilken är din högsta dröm?
Ett mått av ekonomiskt oberoende och vårt eget hus nära vatten (fru säger insjö eller älv, jag säger västerhavet).


Vad är det dummaste du någonsin gjort?

Att jag stannade två år för länge med M.

Vad är det bästa du någonsin gjort?
Att jag gick hem till vännen A i Majorna för att deppa den där kvällen för nästan tre år sedan. Det var så jag mötte Fru.

Om du fick reda på att du bara hade tre månader kvar att leva, hur skulle du spendera tiden?
Jag skulle i vart fall under inga som helst omständigheter använda ordet spendera om tid hur dödssjuk jag än var.

Vad är det viktigaste i ditt liv?
Att vara lagom ärlig mot mig själv och att fortsatt ha det fint med Fru.

Vad får dig att må bra?
När fru och jag förstår varandras tankebanor och får flow i vårt associerande trams. Vi kan få varandra att skratta oss harmynta.

Vad skulle du helst vilja lära dig som du inte redan kan?

Skulle vilja kunna minst ett språk till (och gärna friska upp latinet), få tillbaka min sångröst, ta körkort, planera saker bättre.

Vad skall man göra för att få dig i säng?
Vänta tills jag går och lägger mig?

Vilket är ditt bästa raggningsknep?
Jag är absolut värdelös på att ragga. Inte nog med det, jag är så trög att jag aldrig fattar när någon stöter på mig.

Beskriv dig själv med tre ord!

Här fuskade jag och frågade Fru. Hon säger öppen, varm och rolig.

1 comments:

Visa Lisa said...

Din Discworld casting är ju KLOCKREN!