Tuesday, September 05, 2006

Konspiratsia en smula och rekommendation

Alldeles bortsett från alla gamla trötta skämt om military intelligence förundrades jag idag över ett par saker:

1. Den Danska underrättelsetjänsten heter tydligen PET (att jämföras med den Svenska militära underrättelsetjänsten MUST - är det lag på lustiga förkortningar?), detta enligt DN som idag rapporterade bla följande "Nio män har gripits i Danmark, misstänkta för planerad terrorism. Den danska Säkerhetspolisen, PET, grep dem natten till tisdagen och fann vid gripandet ämnen som man kan framställa sprängmedel av." och "Ingen av de misstänka terroristerna är känd av polisen tidigare. De greps i Vollsmose, ett invandrarområde i Odense."
Just invandrarområde tycker jag är ett intressant ord. Pratar om vi om ghetto som i Warsawa här, med murar och danska vakter i uniform?
Och "ämnen man kan framställa sprängmedel av"? H
ar DN en aning om precis hur många fullkomligt lagliga produkter det inbegriper? "Åhnej de hade Klorin hemma!"

2. En nära vän som har viss koll på kemi (en doktorshatt skall väl räknas för något), låt vara att han är biokemist och inte synteskemist, säger att de där förmenta flytande sprängämnena som de förmenta terroristerna skulle ha planerat att ta med sig på transatlantiska flighter (visste ni att hälften av de gripna redan släppts?) faktiskt inte går att blanda till annat än under laboratorieförhållanden.

Jag citerar:
"Svavelsyra, aceton och väteperoxid stinker! Svårt att dölja i en
sportdrycksflaska och omöjligt om nån luktar på den.

Att blanda peroxid och svavelsyra kräver mycket riktigt försiktighet
och kommer att lukta utav helvete! Det är inget jag skulle göra på en
flygplanstoalett. Och då menar jag inte att vara känslig, jag tror
att det skulle bli så skarpa ångor att jag inte skulle KUNNA göra det
utan en gasmask utan att hosta lungorna ur mig. Och att ingen utanför
skulle märka det verkar osannolikt."


Att det dessutom skulle krävas ett litet portabelt kylaggregat som obemärkt skulle kunna smugglas med ombord på flygplan och tas med in på toaletten där de skulle labba får tillsammans med ovanstående ställas mot att MI6 samma dag som gripandena tillkännagav en enorm rekordbudget för sin antiterrorverksamhet.

Jag tror bestämt att jag håller på att gå från samlare
av konspirationsteorier (de är ofta väldigt intrikata och bevisföringen underhållande) till konspirationsteoretiker, en inte så rolig insikt.

Foliemössa någon?

Ja och så vill jag passa på att rekommendera en väldigt underhållande site:
http://www.shelleytherepublican.com/
Ta den på lagom mycket allvar.

0 comments: