Thursday, September 14, 2006

Mer barn

Oförälder som jag är har jag såklart massor av åsikter om barnuppfostran.
Men dem kan vi lämna därhän just nu.

Jag vill egentligen bara slå ett litet slag för återinförandet av kunskapsskolan. Tänk själva på den bildningsnivå som även en enkel folkskolelev i våra var- och morföräldrars generation höll och i vissa fall håller, och jämför sedan med många högskoleutbildade av idag.
Detta må vara stofilt och bakåtsträvande, men jag vill ha igen betyg som faktiskt säger "eleven håller den här nivån" och inte "han har försökt sitt bästa och hans flirtkuleprojekt av solsystemet blev ett riktigt tjusigt om än helt oanvändbart grytunderlägg".

Vi har gymnasister som, sina höga betyg till trots, inte kan grundläggande grammatik när de kommer till högskolor och universitet för att studera språk. Vad fan liknar det?
Är det verkligen för mycket begärt att kunna ställa en smula krav på eleverna? Av egen erfarenhet kan jag säga att det hade jag förmodligen bara haft gott av, för jag tramsade mig genom skolan av ren tristess, och fann till min förvåning på universitetet att man förväntades plugga.

Nej säger jag, här får det bli gammal ordning! För den som finns på Helgon har Fru dagbokat om nästintill samma sak, men mycket bättre. Whatthebutlersaw heter hon där.

0 comments: