Monday, September 18, 2006

Bokhara



1. En bok som förändrat mitt liv?
Det är nog lite väl dramatiskt att säga att en bok förändrat mitt liv. Jag har läst många böcker som givit mig nya idéer och synvinklar, räknas det? Isf svarar jag ”Mortality and mercy in Vienna” av Thomas Pynchon, som gav mig helt nya perspektiv på berättande och böcker.


2. En bok jag läser mer än en gång?
Tja, jag brukar läsa ”The annotated Alice” en gång om året, ”Lång fin blond” av Claes Carlsson är en av de bästa böcker som skrivits på svenska, och det är lätt att läsa om Pratchett när inget nytt bjudes.


3. En bok jag skulle vilja ha med mig på en öde ö?
Oooh, en Shakespeares samlade kanske? Räcker länge och det finns mycket att ta in och bearbeta.


4. En bok som fick mig att skratta?
Nu senast Tim Moores ”Do not pass GO”, en reseberättelse med den brittiska monopolplanen som utgångspunkt.


5. En bok som fick mig att gråta?
Njae, det kan jag nog inte minnas någon. Blev däremot riktigt arg mot slutet av Iain Banks ”Walking on glass”, och var tvungen att ta en paus för att lugna ner mig.


6. En bok jag önskar hade skrivits?
Jag önskar att Fru gjorde slag i saken med en av de flera riktigt bra idéer hon har.


7. En bok jag önskar aldrig hade skrivits?
Bibeln.


8. En bok jag just nu läser?
”Lifemanship – some notes on Lifemanship with a summary of recent research in gamesmanship” av Stephen Potter. Lika rolig varje gång.


9. En bok jag tänkt läsa?
Jag har aldrig riktigt orkat brottas med de stora ryssarna, men det skall väl bli tänker jag. Det påminner mig för övrigt om vad min kusins professor i engelsk litteratur i Lund sade om T.S. Eliot:
"De finns de som tycker att Eliot är svår, men det är han inte alls". Ett par sekunders paus följde och sedan "Det är klart, grekiska, latin och sanskrit måste man ju kunna".

0 comments: