Tuesday, August 22, 2006

Familjelista

Lotten skrev i sin blogg (lotten.se) och utmanade sina vänner och bekanta på ännu en lista och jag kan inte låta bli att apa efter utan att alls känna henne.

1. Min mamma …
är alldeles tokig men söt. Sådan hon var i min barndom önskar jag vara om jag blir förälder. Sådan hon var i min barndom därför att med hennes fyrtiofemårskris blev hon väldigt, väldigt religiös och en smula personlighetsförändrad. Fortfarande är hon envis och omtänksam, men inte alltid helt närvarande.
Citat ”Vakna, det har snöat. Skall vi ut och åka pulka?”


2. Min mormor …
har fört vidare sin mors otäcka mönster (mormorsmor drev min mamma till att flytta hemifrån vid sexton års ålder). Framstående hobbymartyr.
Citat ”Jo, jag har ju inte så långt kvar och det vore roligt att få se sin favoritdotterson lite oftare. Du kunde få komma och putsa mina fönster.”.


3. Min morfar …
har jag liksom ingen riktig relation till, han försvann ur bilden strax efter att jag föddes.


4. Min pappa …
är såsom varande fyrtiotalist övertygad om sin egen förträfflighet och att världen är skyldig honom snickers. Han har med tiden mildrats något, och bryr sig på sitt eget lite knöliga vis. Han lärde sig gråta vid trettiofem års ålder och klarar inte av att vara pensionär. Citat ”Varför skall du göra allt så komplicerat?”


5. Min farmor …
var rolig, envis, snäll och gjorde fantastisk blåbärssaft. Att vi vakade hos henne i tre dygn innan hon dog gör att det känns som att jag fick säga adjö ordentligt och förklara för henne hur uppskattad hon var. Citat ”Tramsbyxa! På med halsduken nu.”


6. Min farfar …
hade inte bytt en blöja förrän jag, hans yngsta barnbarn, kom. En snäll och kanske en smula torr man vars far grundade Kiruna men dog utfattig och lämnade fru och barn i armod. Nykter alkoholist i drygt fyrtio år fram till sin död.
Citat ”Har jag berättat om Någotlitegranna, hästen jag hade när jag excercerade beväring?”


7. Jag ...
är en hejare på grötrim och ordlekar, och har gift mig med en kvinna som inte bara står ut med min tramsighet utan faktiskt uppmuntrar den. Dålig på deadlines, bra på ordvitsar och halvdan på lite av varje.
Citat ”Jag är nästan där nu...”

0 comments: