Wednesday, August 09, 2006

Ca 100 saker om mig

Originell och påhittig som jag är hakar jag på listtrenden ännu en gång, och härmar översättarHelena (http://oversattarbloggen.blogspot.com/)




1. Musik är viktigt för mig
2. Jag är på tok för lat för att lära mig spela ett instrument så jag konsumerar andras musik
3. Jag brukade iofs ha en ganska anständig baryton, men slutade sjunga dagligen när jag gjorde lumpen och nu har jag ett omfång på kanske en kvarts oktav
4. På det hela taget var just lumpen ett väldigt bortkastat år
5. Jag lutar alltmer åt att kontorsarbete bara inte är för mig
6. Jag mötte min fru den 25e september 2003
7. Vi flyttade ihop tio dagar senare
8. Fem veckor efter det friade jag
8b. Det skedde helt oplanerat på en ersättningsbuss för femmans spårvagn
9. Jag är hemskt förtjust i att dra fingertopparna över granit och andra bergarter
10. Jag har en ganska särpräglad handstil
11. Min engelska har på något underligt vis försämrats sedan vi flyttade till Skottland
12. Jag turnerade som tonåring en sommar i sydsverige med en liten skruttcirkus
13. Jag tänker ibland på hur synd det var att jag var så blyg som ung
14. Jag önskar att jag vidmakthållit mitt latin efter gymnasiet
15. Jag har fördomar mot new age-ivrare
16. Jag försöker bemöta alla som individer men det går sådär
17. Mitt svårartade kaffeberoende har fått sig en törn av att flytta till ett land utan kaffekultur. Man skall inte kunna se botten i en riktig kopp kaffe
18. Jag är f.d. auktoriserad Göteborgsguide. F.d. därför att min licens gick ut för ett par år sedan och jag har inte orkat göra om provet
19. Jag ser enormt fram emot att se Bill Bailey live i Edinburgh
20. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick veta att familjen Bushs förmögenhet delvis kommer från slavarbetare i tyska läger under andra världskriget (källa: The Bush Junta: A Field Guide to Corruption in Government)
21. Haggis är riktigt gott, och gör sig bra ihop med lingon
22. Jag skrattade mig harmynt åt det av filmbolaget bortklippta skämtet i ”Blazing Saddles”:
Lili Von Shtupp: “Is it true what they say about you people? … It’s true, it’s true!”
Bart: “Hate to disappoint you ma’m, but you’re sucking on my arm”
23. Tredje Mannen är min favoritfilm
24. Jag blir alltid glad av doften av regn på varm asfalt
25. Jag har varit i slagsmål med två människor i mitt liv, ingetdera startades av mig
26. Jag har varit i slagsmål med två hundar. Samma där
27. Det hemskaste var att behöva slå en hund
28. Jag tycker att killhim.nu var ett rasande salt initiativ
29. Jag önskar ibland att min fru inte var lika envis som jag
30. Jag dricker alkohol ganska sällan men gillar t.ex. en white russian en varm dag
31. Jag blir en skrämmande skamlös realpolitiker varje gång jag spelar Civilization
32. Jag finner sjukhusserien Green Wing hysteriskt rolig
33. Under en familjesmester i Danmark som barn samlade jag på mig sju kilo fossil
34. Jag läser just nu Tim Moores ”Nul points”, en ömsom rolig och förfärlig bok om de artister som fått noll poäng i Eurovisionsschlagerfinalen
35. Jag hade tuppkam en period som sjuttonåring, men mitt hår var och är alldeles för lockigt för att det skulle gå bra
36. Min mor är skvatt galen men ganska gullig
37. Jag har inte seglat på fyra år och saknar det
38. Jag har i vuxen ålder till min fasa insett hurpass lik min far jag är
39. Jag bejakar min geekighet
40. Jag tycker fortfarande att ”Sången om den röda rubinen” är en bra bok
41. Jag beundrar Banksy enormt
42. Jag tycker att Belleville Rendez-Vous är den bästa animerade film som gjorts sedan Totoro
43. Jag beundrar min frus kreativitet
44. Jag har en underlig förtjusning inför att putsa skor
45. Jag börjar varje dag med att se ut över Clyde, kullarna och bergen och säga till min fru ”fan så vackert vi bor” - som om hon inte visste
46. Jag ångrar så att jag inte gick på Sisters of Mercy i Göteborg 1985, särskilt som jag har bootleginspelningen
47. Jag ångrar också att jag försov mig till Killing Joke i Glasgow förra året
48. Det som gäller för logik här i landet får mig att undra hur britterna någonsin har lyckats fostra en vetenskapsman
49. Jag har flera ärr efter mitt längsta tidigare förhållande
50. Sedan vi flyttade till UK har det börjat växa hår på mina handryggar, jag undrar om det kan vara hormoner i maten
51. Jag saknar filmjölk
52. Jag brukade tro att jag var snäll, men det gick över och det trivs jag med
53. Jag verkar ha en inneboende optimism som inte tar hänsyn till hur omvärlden faktiskt ser ut
54. Jag kan inte förstå varför min fru inte delar min förtjusning för Johhny Depp
55. Jag har en gång på fyllan stulit en porslinspingvin från en kolonilott och sedan lämnat tillbaks den två år senare med en lapp som tackade för lånet
56. Jag har fyllt min jobbdator med musik köpt från allofmp3.com
57. Jag vill att mitt liv aldrig skall behöva hänga på vården hos NHS
58. Jag skrattar varje gång åt frågan ”Har du någonsin bytt pengar eller droger mot sex” på det brittiska blodgivarformuläret
59. Jag lyckades inte finna den gay subtext i nya Supermanfilmen som det talades om
60. Jag har av någon anledning inte rökt på över två veckor
61. Jag har en hemlig dröm om att lära mig grovsmide, måste vara annalkande medelålder
62. Jag kunde varit pappa till en sjuttonåring
63. Jag gillar att läsa högt för min fru
64. Jag har svårt att förstå varför jag tyckte så mycket om The Mission
65. Jag fann min första stora kärlek som sjuttonåring på en takterass i Rom
66. Jag fann min sista och största kärlek i en sunkig lägenhet i majorna
66b. Det visar att hur romantisk platsen är eller inte är inte har ett skvatt med saken att göra
67. Jag saknar salta bad
68. Den första LP jag köpte var ”Ship ahoy” med the O’jays, det kan ha varit 1975 eller så
69. Jag tycker att Sommarnattens leende är Bergmans verkliga claim to fame
70. Jag skrattar ogenerat ljudligt på bio
71. Jag tycker inte om popcorn
72. Jag anser att Bill Hicks var det sena nittonhundratalets största geni
73. Jag längtar efter vidsträckt svensk skog, gärna med doft av våtmark och pors
74. Jag har två genomgångna postgymnasiala utbildningar jag i princip inte haft ngn användning för alls
75. Jag har pluggat idéhistoria, engelska och semantik på universitet
76. Jag har till min stora förvåning funnit att folk som är hälften så gamla som jag är myndiga
77. Mina ögon tåras när jag improviserar en berättelse eller lögn
78. Jag blir arg på filmer och böcker vars slut inte är ärligt mot berättelsen, det är därför Tredje Mannen är min favoritfilm
79. Jag har en gång fått en full ölburk kastad på mig av en full norrman i en i övrigt tom hotellreception
80. Jag har lärt mig uttrycket ”korvbomb” av en finlandsvensk vän
81. Jag är svag för fräknar
82. Jag vill se Fischerspooner live
83. Jag får hemlängtan av IKEAbesök
84. Jag är en djävel på grötrim
85. Jag har svårt för kala och sterila hem
86. Jag har en granne som nyligen slog sönder sin dörr för att han låst sig ute
87. Jag får aldrig nog av Glencoe
88. Det finns en människa jag skulle vilja hämnas på
89. Jag är lite sorgsen för att sommaren i år blev så kort
90. Jag beundrar men förstår inte riktigt folk som är envisa nog att göra ett tråkigt och ostimulerande arbete ordentligt varje dag i många år
91. Jag läser väldigt snabbt
92. Jag finner Glasgow mer levande än men inte lika vackert som Edinburgh
93. Jag har gift mig med en kvinna som får mig att skratta högt dagligen
94. Jag kallades Musse som barn
95. Jag är stolt ägare av Rosencrantz & Guildenstern are dead på dvd
96. Jag vill lära mig ett språk till
97. Jag saknar fortfarande min hund som jag tvangs avliva 1992
98. Jag tycker att ”Lång, fin, blond” är den bästa svenska boken på många år
99. Jag har hört att Wu-Tang Clan Ain't Nutin' Ta Fuck Wit
100. Som fjortonåring skrev jag den treväxlade diktcykeln ”Sjösjuk i Lund”

5 comments:

Översättarhelena said...

Vad är en korvbomb? Detsamma som en halv special?

deltidsharmonisk said...

8. Fem veckor efter det friade jag

Wow!

Cirkux said...

Vad kan man säga? I'm a fast worker. :)

Anonymous said...

Hela listan var vansinnigt kul och fascinerande läsning. Och det skänker mig särskild tröst att det finns fler än jag som inte skäms över sina alldeles för höga skratt i biosalongerna.

Cirkux said...

Dude - Tackar mjukast!
Hade roligt åt många av dina blogginlägg också.