Monday, July 16, 2007

"Säg vad har ni för yrke?"

När jag som ung tonåring lagt ifrån mig Mad, X9 och Fantomen dök Horst Schröders Epix/Pox/Maxx/Brök och allt vad de hette upp som räddare och visade mig att det fanns något utanför det trångt linjära berättandet i familjen Bonniers strängt reglerade serievärld.
En ny värld med brutet berättande eller rentav helt utan traditionell struktur där sex, våld och biljakter samsades med tragik och trams.
Det var framförallt detta trams jag fastnade för, och framförallt då den egyptisk-franske tramsmästaren framför andra; Édika.


En del av varför Fru och jag fastnade för varandra var att vi delar kärleken till Edika och fann att vi kunde citera hela serier för och med varandra. Nerdlove!
Skall inte orera i timtal om hans storhet utan överlåter på läsaren att själv antikvariskt införskaffa något av de utmärkt översatta albumen, tex "Gottet slut, allting slut" eller "Grädde på moset".

Och som avlutning: "TANDLÄKAREEEEEEEE!!!!"

1 comments:

Unknown said...

"MEN TITTA SJÄLV FÖR FAAN! ER SNOPP ER KUK ER PITT HÄNGER UTANFÖR! HÄR HÄR UNDER ÖGONA PÅ ER!!"

Ah, ljuva minnen...