Thursday, March 08, 2007

Härmelin

ÖversättarHelena har gjort det, så jag apar efter och räknar härmed upp några underliga fakta om mig själv.

1. Jag har turnerat med en cirkus som eldslukare. I första min ungdom, eller sommaren innan jag fyllde arton iaf, var jag ute med vad som då var Sveriges 12:e största cirkus (av 15 just då). Vi turnerade i sydsverige: från Skåne till Hallandsgränsen; västerut genom Småland till Blekinge och genom Blekinge söderut till Skåne igen. Jag var på omslaget till Smålandsposten och allt, så väldigt lokalt får jag sägas ha fått mina femton minuter.
Utbrytarkungen och jag - klasskamrater som bägge sommarjobbade såhär - delade vagn och småmobbades av de andra för vår som det ansågs fjolliga vana att vilja tvätta oss varje dag.
Eftersom cirkusen var liten hjälptes alla åt att resa och riva tält, bygga gradäng och affischera, och jag kan berätta att ni har inte känt stank förrän ni i trettiogradig värme i stekande sol suttit på huk under en tjock tältduk med bägge händer på en vinsch medan det över er står en man som tvättat sig två gånger på hela sommaren och drar i en vajer. Bara så ni vet alltså.
Inledningsvis uppträdde jag som solguden Apollo (med neongul hårspray i luggen och lakanstoga) men övergick sedan till att iförd skjorta, fluga och väst hålla en liten föreläsning för publiken om hur vi eldätare (en bortglömd minoritet) lever.
Fru försöker övertala mig till att skriva ett filmmanus om denna min cirkussommar, men eftersom jag envist motstår att skapa ngt på allvar får vi se hur det går med det.


2. Jag ordlekstramsar nästan omedvetet i dagligt tal (fast inte lika mkt på engelska på jobbet).
Detta skyller jag i lika delar på min mor och Lennart Hellsing.

3. Av att få direkta order blir jag pinsamt trotsig. Om en chef som vill hävda sin auktoritet börjar rya och peka med hela handen blir jag tre år gammal och sätter hälarna i. En sak jag fått kämpa med ibland för att klara mig i arbetslivet.

4. Jag har inga kvalitetskriterier för vad jag läser. Just för stunden plöjer jag en bok om britternas bortglömda kolonialkrig, en postmodern pulpdeckare och har precis börjat nosa på Pynchons senaste. All läsning är bra läsning.

5. Mitt högljudda skratt har generat mer än en flickvän. På bio, teater eller i sällskap har jag enligt dem gjort bort mig. Bah humbug säger jag.

6. Egentligen knyter det där med skrattet an till en annan sak: Jag har med åren blivit hemskt ogenerad, vilket ibland besvärar mina nära och kära. Be bara Fru berätta om Bodyshopincidenten vid kopparmärra om ni någonsin får tillfälle...

Addendum:

7. Fru påpekade en liten egenhet jag har som jag själv aldrig ens reflekterat över; får jag välja mellan att äta middagsrester från gårdagen eller normal frukost väljer jag i varje enskilt fall resterna.
Go figure...

1 comments:

Översättarhelena said...

Filmmanus om eldslukeriet är ju en strålande idé!