Friday, February 29, 2008

Sordid details following

Nu kan jag inte tiga längre, sanningen måste ut. Ashes to ashes - den fristående spinoffen på Life on Mars - är inte bra. Och då menar jag att den är rentutsagt dålig. I nivå med svenska polisdramer fast med budget.

För den som liksom vi älskade Life on Mars, och verkligen engagerade sig i Sams öde är denna urvattnade travesti ett hån. Huvudperson är ointressant, hennes inre konflikter känns ointressanta och där Sam hade Gene Hunt som sin motpol har Alex honom som ngn sorts vridet mansideal. Där Life on Mars var både spännande och tankeväckande lyckas Ashes to ashes vara slätstruken och jag fann mig till och med bli irriterad på en biljakt som drog ut på tiden. Den som känner mig vet att det skall mycket till för att det skall gå så.
Visst bidrar det att John Simm är en av de bästa skådespelarna i sin generation, vilket inte kan sägas om Keeley Hawes, men mot dåligt manus kämpar skådisarna föräves.
Såvitt jag förstår är det samma personer som står för manus och regi som sist så antingen är det så att formatidén inte höll för ännu en serie eller också hade de för bråttom, för detta är bara inte gott nog.
Synd och skam, för Life on Mars är fortfarande väldigt bra.

0 comments: