Thursday, February 08, 2007

This is the self preservation society

Utomlands ses vi skandinaver gärna som naiva, lite blåögt lättlurade och så vidare. Nu hävdar danska forskare att just det kan ha varit en bidragande orsak till vårt forna välstånd. Kanske är det så, kanske att den lilla skylten i rastrummet med "tag kaffe själv och lägg pengar i burken" var representativ för en tillit till att folk var ärliga och inte tog saker utan att betala.

Jag talade med Fru om detta och hon sade så klokt att "vi är inriktade på kollektivet på ett mer utbrett sätt än man kanske är utomlands. Och stämmer det inte att utvecklingen i motsatt riktning i Sverige har sammanfallit med sammanfallet av välfärden?"
Visst kan man se detta samband om man tänker efter?
I takt med att fokus gått från folkhemmet till individen har vi också blivit mindre intresserade av att ta hand om varandra, och vem tycker inte att "att göra rätt för sig" känns hopplöst daterat?

Som den gamle vänsterstofil jag är inbillar jag mig att nyliberalismen fått starkare grepp om Sverige än grannländerna. Fru (vi tycker ofta väldigt lika fast vi tänker så olika) uttryckte det såhär: "Individualismen har hyllats så länge, vi har sparkat ut Jante och avskedat Luther, och resultatet är en välfärd i sammanbrott".
Alla skall ses som individer och plötsligt tillhör vi inte längre ett kollektiv, är det så? Är Bamse död och Krösus Sork har triumferat?
Kanske är jag bara nostalgisk och bakåtsträvande och förmår inte se hur skön vår nya värld är?

Hade egentligen lovat att inte predika mer här, men nu blev det så.
Antar att det är min rätt som individ. Annars kan jag tänka mig att framföra självkritik för kadern.

1 comments:

Anonymous said...

Jag tror att det är ganska "rätt" iakttaget... eller vad jag ska kalla det. Kommenterade det senast idag här borta i landet i väster att här är det inte konstigt alls att vissa är fattiga och andra är rika och att man VILL ha klyftorna. Det är liksom inte så att man tittar på dom som inget har och dom som har (alldeles för) mycket och funderar på hur man skulle kunna jämna ut det lite... som vi svenskar på ett sätt oftast tycker.

(Oavsett hur mycket vi vill vara individer tror jag att det fortfarande stör större delen av kollektivet så mycket med mycket fattigdom i ett rikt land att vi vill jämna om så bara lite. Att vi sen ofta hamnar i "staten borde fixa och inte jag betala" är kanske en helt annan sak?!)

Men visst tror jag att Krösus spridit sig mer än Bamse, även om det som så mycket annat beror på att fler befinner sig på "nu när jag äntligen har slantar vill jag ha dom kvar" snarare än att alla vill vara som sorkarna som han tar marken ifrån. (Eller resten av Ankeborg om man ska ta analogin från "den andra serietidningen", som jag dock inte prenumererade på... )