Friday, February 09, 2007

Jag vill inte ha någon choklad, hör du det

Som det visade sig föll Trude Herr Fru på läppen (när hon väl kom över sin besvikelse över att det inte rörde sig om en twistande tysk transvestit) och särskilt svamphatten på omslaget till "Ich will keine schokolade" fångade hennes fantasi. Så mycket så att versen

Ich kaufte Sonntag auf dem Rummel
für zwanzig Pfennig mir ein Los.
Ich hab auch wirklich was gewonnen,
doch die Enttäuschung, die war groß.
Denn ich gewann dort einen Teddy
aus Schokolad' und Marzipan.
Den schmiss ich wütend in die Menge
und schrie den Losverkäufer an:

"Ich will keine Schokolade,
ich will lieber einen Mann!
Ich will einen, der mich küssen
und um den Finger wickeln kann.
Ich will einen der mich küssen
und um den Finger wickeln kann!"

gav henne en bild av hur stora Trude tar tag i kragen på den lille skinntorre gubben i lottståndet och skakar honom så att hennes svamphatt gungar i det att hon vrålar refrängen. Detta delade Fru så raskt med sig av till mig och nu har jag gått och fnissat mest hela dagen åt den stackars mannens förvånade uppsyn. Här meddelar han henne glatt att hon vunnit en nalle i marsipan och choklad och så blir han utsatt för detta stackaren.
Jag hör honom förtvivlat mumla "men detta är ju chokladhjulet" i det att han fladdrar som en vante i Trudes grepp.
Ack ja.

Sedan kan jag avslöja att "Ich will keine schokolade" fått ge namn till en tysk handbok för unga bögar som vill komma ut, så Trude fortsätter bidra till modernt kulturliv även om twisten kanske inte gör comeback i brådrasket.

2 comments:

Översättarhelena said...

Det är nog bara en tidsfråga innan twisten gör sitt triumfatoriska återtåg!

Cirkux said...

En dag är twisten här *sjunger*
Du kan mycket väl ha rätt, jag tycker återanvändandet av gamla flugor verkar ha avstannat.