Tuesday, November 28, 2006

Vad ger man mannen som har allt?

En smula kopplat till vad Fru skrev om häromdagen kan jag meddela att Göran Johansson, Göteborgspolitikens starke man för att tala i hemska tidningsklichéer, i sextioårspresent fick ett seminarium om alternativmedicin.
Av Göteborgs Universitet.

Kan vara värt att lägga på minnet inför framtida bemärkelsedagar bland släkt och vänner det här. Nå, nu var det inte detta jag tänkte skriva om, inte heller alternativmedcin per se, utan om ett citat i GPs artikel.

” Olle Larkö, hudläkare och dekanus vid Sahlgrenska Akademin, pekade på vikten av att kvalitetssäkra den alternativmedicinen.
- Vi sjukskriver i Sverige folk betydligt längre än i andra länder där alternativmedicinen är mer etablerad.”

Är det bara jag som studsar till inför det resonemanget?

Hos mannen är tydligen tanke och handling ett i alla fall ibland, för jag mailade tvärt till denne Olle Larkö och undrade om han var felciterad eller hur han hade tänkt.
Jag fick nästan ett svar på min fråga...

Hej Olle

Förundrades lite över det citat som tillskrevs dig i dagens nätupplaga av GP. Är "- Vi sjukskriver i Sverige folk betydligt längre än i andra länder där alternativmedicinen är mer etablerad." ryckt ur sitt sammnhang?
Annars förefaller mig resonemanget en smula haltande.
Man kunde ju då precis lika gärna säga att vi sjukskriver folk betydligt längre än i länder som har rabies eller länder som tillåter barnarbete.
Och får man fråga vilka alternativa metoder det är du tänker på i sammanhanget?


På förhand tack

Och så svaret:

Hej!

Håller med Dig. Att sjukskrivningstiden är längre i Sverige än annorstädes har sannolikt inget med alternativmedicin att göra.

Hälsningar
Olle Larkö

Man får köpa att Olle inte hade lust att debattera, men det var tröstande att höra att dekanus vid Sahlgrenska akademin inte hävdar att bristen på alternativa behandlingssätt står i relation till längden på svenska sjukskrivningar...

0 comments: