Friday, November 28, 2008

På spaning efter den peng som flytt

Jag läste på Crooked Timber om hur det visat sig att börsmäklare i USA sålt obligationer som de inte har för två biljoner dollar. Det låter inte bra alls tycker jag, men tydligen är detta inte straffbart på något vis utan en risk man får ta på marknaden.
Hursomhelst stötte jag i kommentarerna på uttrycket "fractional reserve" som jag aldrig förut hade hört. Efter lite luskande fann jag att det är när banker och andra finansinstitutioner belånar säkerheter som redan är använda för andra lån, dvs de lånar ut pengar de inte har och skapar mervärde för sig själva ur tomma luften. Detta är inte heller straffbart i sig, men till slut kan banken inte täcka sina skulder om det börjar gå illa och så får vi alla betala för deras påhittighet.

Det var när jag letade efter förklaring till fractional reserve som jag till min förvåning stötte på denna klara och lättillgängliga genomgång av vad som felas den internationella bankvärlden i en republikansk kongresskandidats blogg. Det jag undrar över är varför han ser felen men nöjer sig med att konstatera att det behövs en stark centralbank för att hålla ordning (i sig naturligtvis förvånande för en republikan) på bankmarknadens excesser.
Nu har jag förstås inte alls ekonomperspektiv, men som sparare tilltalas jag mer av idén med räntefri sharia banking än tanken på en centralbank som likt en holländsk pojke skall stoppa fingrar i de andra bankernas rämnande dammar.
Eller också kunde envar äga sitt eget mervärde, varvid banker som vi känner dem skulle försvinna, men det vore väl för mycket begärt...



----------------
Now playing: Filter - Filter - Hey Man Nice Shot
via FoxyTunes

0 comments: