Wednesday, April 04, 2007

Home with the downies


Nu kan jag inte bära min skamliga hemlighet längre; jag gillar gangstarap.
Vad säger ni? Varken överraskande eller speciellt skamligt? Nej kanske inte...

Demografiskt ligger jag förstås någorlunda rätt i det att jag är man, vit och medelklass (utanför USA är för övrigt Tyskland den största marknaden för hiphop) även om jag är för gammal för att ha någon cred att tala om som whigga.
På min topplista på Last.FM ligger såväl Wu-Tang Clan som Beatnuts och Cypress Hill, men det hela började med Dr. Dres platta 2001.

Det är ju så roligt. Framförallt tänker jag då på texterna; ingen kan parodiera gangsta roligare än gangstrarna själva.
Allt från de mest hårresande nödrim till det mest överväldigande självförhärligande bjuds och jag diggar förnöjt. Hårdare kan inget vara, eller något i den vägen.

Ta till exempel Dre själv från ”Bitch Niggaz”:
COMPTON is the city I'm from
Cain't never leave the crib without a murder wea-pon
Huh, I cain't live my life on broke no mo'
And most of these fools ain't shit but cutthroats

Eller kanske Snoop Dogg från The Next Episode:
Takin' chances while we dancin' in the party fo' sho'
Slip my hoe a forty-fo' and she got in the back do'

Låt oss inte glömma grabbarna i Gang Starr från låten The Militia:
I’m the illest nigga doin’ this, dead or alive
Gloria Gaynor on you motherfuckers – I will survive

Vårt främsta svenska bidrag får nog sägas vara Latin Kings i ”Kompisar från förr”:
stilett, butterfly, och bazooka i norra botkyrka dom e inte kloka

Eminem från ”What’s the difference?”:
So what's the difference between us?
We can start at the penis
Or we can scream, "I Just Don't Give a Fuck," and see who means it!

Och slutligen PST/Q från Looptroops gamla hit “Jag sköt Palme”:
så mot vilka bakgrundsfakta kan min blankröst skändas?
inget har förändrats och bara för att trösta mig en smula
smider jag ränker och tänker hädanefter rösta med en kula

0 comments: