Tuesday, December 05, 2006

Mer trams med Fru

Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att Fru och jag hade en liten Maoistperiod för några månader sedan, då vi nogsamt strävade efter att bevara vår lilla kaders renlärighet och fullständig kontroll av produktionsmedlen. Eller iaf anammade vi språket.

Nå, detta barnsliga mellanspel är sedan länge förbi och vi funderar nu istället på att döpa om oss för att liva upp saker och ting. Fru har redan i hemlighet tagit sig namnet ”Alla” (jfr Alla Pugatjova), detta för att kunna framföra saker med mer tyngd. ”Alla hatar dig!” eller ”Alla vill ha kaffe på maten”.


Själv tvekar jag mellan det storståtliga ”Folket” och det lite snällare ”Man”.

Å ena sidan vore det hemskt skoj att kunna säga ”Folket ämnar massera Allas fötter ikväll” eller ”Folkets krav på levergryta står fast!”.

Fast å andra sidan öppnar även ”Man” roliga möjligheter. ”Man mår bra när peristaltiken fungerar!” eller kanske lite pretentiösa ”Man lyssnar bara på Liberisk Naziklezmer numer”.

Råd mig kära läsare!


Kräver Folket sin rätt, eller vore Man dum om man valde det?

Apropå peristaltiken har vännen Lisa lovat att fixa ett korsstygnsbroderi till min fyrtioårsdag med ett citat efter min gamle avdelningsläkare på Vasa Sjukhus: En god avföring är bästa huvudkudden.
Den kommer att pryda vår dassvägg för tid och evighet!
Man gillar idén och Folket ger den sitt fullständiga stöd.

2 comments:

Översättarhelena said...

Det korsstygnsbroderiet slår ju till och med de här:
http://tinyurl.com/ddfbl
Fast de är också fina!

Cirkux said...

Man gillar! Happy fucking holidays känns extra aktuellt, men jag skulle få sparken tvärt om jag satte upp den på jobbet. Däremot har ingen sagt ett ljud om alla tramsiga fraser på finska jag lagt in i min signaturfil på jobbmailen... :)