Tuesday, December 19, 2006

Horaaaaace fetdissar

Akademiens ständige sekreterare stiger i min aktning. Jag har haft lite småsvårt för honom som ersättare för Allén, men efter detta måste jag bara kapitulera:

Stureplan får nobben av Horace Engdahl!

måndag 27 november 2006 18:27:16
Vi har ett format på sajten som heter "What's eating", som går ut på att vi skickar ett frågeformulär till intressanta personer och låter dem fylla i svaren. Frågorna är av typen:
När googlade du sitt namn senast?
Om du skulle drabbas av en psykisk sjukdom, vilken skulle det bli fråga om?
Berätta om en minnesvärd bakfylla.

Vår reporter Jonatan skrev en förfrågan till Svenska Akademiens chef Horace Engdahl och hans svar är fantastiskt. Numera dyrkar jag Horace Engdahl än mer än förut. Tala om kommunikationsklyftor.

Hej Jonatan,

Jag har läst igenom dina frågor, men jag klarar inte av dem. De är för svåra. Jag har inte till närmelsevis den självcentrering som krävs för att för att berätta om egna bakfyllor eller fundera över vilken psykisk sjukdom jag skulle drabbas av om det ville sig illa. Inkommande sms raderar jag direkt och glömmer, och jag googlar aldrig på mitt namn. Det finns knappast en fråga i ditt e-brev som inte gör mig stum av förundran över hur någon människa skulle vilja se sitt namn i tryck tillsammans med ett svar på den. (Möjligen kunde du i detta se ett svar på frågan vad som är min största fåfänga!)

Du får inte uppfatta dess ord som en ovänlighet. De är bara ett vittnesbörd om en ofantlig kommunikationsklyfta.

Hälsningar
Horace Engdahl

Får jag lite såhär i förbifarten säga att idén om Onan som Bloggens skyddshelgon mycket väl skulle kunna utsträckas till att omfatta webben som helhet. En tanke lite apropå.

2 comments:

Anonymous said...

Jag har nu skrattat så jag fått ont i magen av detta. Tack för att du delade med dig!

Översättarhelena said...

Fast om det verkligen är sant att han aldrig har googlat på sitt eget namn så beror det nog mest på att han inte riktigt vet hur man gör. I övrigt måste jag hålla med dig om att han ska ha pluspoäng för det där svaret.